Najlepsze źródła białka w diecie

Białka należą do podstawowych makroskładników w diecie, które pełnią w naszym organizmie wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim stanowią podstawowy materiał budulcowy tkanek i narządów. Białka są także składnikiem wielu hormonów i enzymów regulujących procesy metaboliczne. Możemy wyróżnić również białka transportowe takie jak hemoglobina, oraz przeciwciała układu immunologicznego pełniące rolę ochronną dla organizmu.

Zapotrzebowanie na białko zależy od wielu czynników, są to między innymi wiek, płeć, masa ciała czy poziom aktywności fizycznej. Odpowiednia podaż białka w diecie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Białko znajdziemy zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego. Zaczynając od białek pochodzenia zwierzęcego, najbogatszym ich źródłem są produkty takie jak mięso (wołowina), drób, jaja, produkty mleczne czyli twarogi, sery podpuszczkowe oraz chude i tłuste ryby np. dorsz, mintaj, łosoś, śledź.

Produkty zawierające duże ilości białka roślinnego to przede wszystkim nasiona roślin strączkowych – soczewica, groch, fasola, soja. Drugą grupą produktów roślinnych zawierających białko są zboża – pszenica, żyto, ryż, proso, owies, orkisz oraz tak zwane pseudozboża -komosa ryżowa, amarantus, gryka. Dobrym sposobem na zwiększenie zawartości białka w diecie wegetariańskiej lub wegańskiej jest również używanie takich produktów jak tofu i tempeh.

Niezależnie od źródeł białka w diecie, należy pamiętać również o odpowiedniej zawartości innych makroskładników i kaloryczności, tak aby dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich proporcjach.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".